Start Whats app gesprek met Godu | Klarna Achteraf betalen

8 tips om sneller in slaap te komen

  18-02-2020

Niet kunnen slapen is erg vervelend en je kan er op den duur erg tegenop zien om te gaan slapen. Slapeloosheid komt veel voor en je moet dan ook weten dat je echt niet de enige bent die kampt met slaapproblemen! Een medische aandoening of het gebruik van bepaalde medicijnen kunnen de oorzaak zijn, maar ook stress en angst zijn veelal de boosdoener. Hierdoor zal het erg moeilijk zijn om in slaap te kunnen vallen, omdat je niet goed kunt ontspannen. In deze blog gaan we 8 tips bespreken om beter in slaap te kunnen komen. Dus lees lekker mee en pak ook jouw slaapgebrek aan!

1. Voldoende ontspanning overdag

Wanneer je gedurende de dag ervoor zorgt dat je zoveel mogelijk ontspannen bent kun je spanning en stress te lijf gaan. Hierdoor zal het gemakkelijker zijn om ‘s avonds in slaap te vallen. Wanneer je veel druk bent en weinig pauze houdt, zal je een te veel aan prikkels en stress ervaren. Je lichaam komt in alerte staat door de ingebouwde detectie van gevaar, wat wordt veroorzaakt door angst, stress, drukte en spanning. Je lichaam zal in een staat van alertheid blijven en zal proberen je veiligheid te garanderen door automatisch korter en minder diep te slapen. Zorg gedurende de dag dus voor voldoende momenten van rust en wissel beweging en ontspanning af.

2. Wanneer je toch niet in slaap kunt komen stap dan even uit bed

Als je niet kunt slapen of ‘s nachts wakker wordt, kun je beter even uit bed stappen en iets gaan doen. Ga bijvoorbeeld een boek lezen of nog beter, iets met je handen doen. Dit zorgt er namelijk voor dat je je meer ontspannen zult voelen door de aanmaak van melatonine. Je kan ook gaan mediteren. Extra tip: blijf uit de buurt van digitale schermen zoals de tv! Het licht zorgt er namelijk voor dat de aanmaak van melatonine wordt onderdrukt. Probeer je niet te frustreren waarom het niet lukt en ga niet liggen piekeren. Leef in het moment en probeer je hoofd leeg te maken. Schrijf desnoods de dingen op waarmee je in je hoofd zit zodat je het los kunt laten tot de volgende dag.     

Een goede nachtrust is belangrijk voor een goede gezondheid.

3. Verberg je wekker

Niets is zo vervelend als wakker liggen en naar de klok staren. Je bed hoort een plek te zijn om te slapen en moet niet geassocieerd worden met wakker liggen of tv kijken of iets dergelijks. Je ligt te woelen, te draaien en te draaien en ondertussen kijk je naar hoe de minuten op je klok wegtikken. Klinkt dit bekend? Doe jezelf dan een groot plezier: verberg je klok! Door voortdurend op de klok te kunnen kijken verhoog je je negatieve gedachten en brengt dit alleen maar stress met zich mee over hoe lang je al wakker ligt of hoe kort je nog kunt slapen waardoor het steeds moeilijker wordt om in slaap te vallen. Weg dus met die wekker!

4. De temperatuur in huis

Je lichaamstemperatuur heeft een belangrijke invloed op je nachtrust. Wanneer je in slaap valt daalt je lichaamstemperatuur een beetje wat volgens experts op het gebied van slapen daadwerkelijk het slaapproces helpt. Om je lichaamstemperatuur te kunnen laten dalen is het goed om naast een fijne en comfortabele slaapplek je kamertemperatuur niet te hoog te laten worden. De ideale temperatuur van je slaapkamer ligt tussen de 16 en 18 graden. Zorg ervoor dat je kamer donker genoeg is. De duisternis zorgt ervoor dat je hersenen melatonine aan gaan maken, wat je interne klok vertelt dat het tijd is om te gaan slapen. 

5. Neem een warme douche of bad voor het slapen

Een warme douche of bad voor het slapen zorgt ervoor dat je lichaam sneller in temperatuur daalt doordat je hierna in de koude lucht stapt. Deze snellere temperatuurdaling zorgt dat je metabolisme sneller vertraagt waardoor je lichaam zich beter kan voorbereiden om te gaan slapen. Ook zorgt de warmte voor meer ontspanning. Wanneer je iedere dag ongeveer een uur voor het slapen gaat douchen of badderen wen je aan een bepaald ritme. Dit zal een positieve werking hebben op je slaap omdat het routine wordt om na het douchen of badderen, je raad het al, te gaan slapen! Ook kun je na het douchen je sokken aanhouden. Warme voeten zorgen er volgens wetenschappelijke studies voor dat je sneller in slaap valt.

6. Visualiseren

Door te visualiseren dat je op een van je favoriete plekjes bent waar je alle rust hebt en ontspannen bent, zorgt dit ervoor dat je je hoofd leeg kunt maken, kunt ontspannen en dus sneller in slaap valt. Uit onderzoek is gebleken dat het visualiseren van een rustgevende plek je gemiddeld 20 minuten eerder in slaap laat vallen ten opzichte van bijvoorbeeld schaapjes tellen.

In dit artikel lees je 8 tips voor een goede nachtrust.

7. Ontspanningsoefeningen

Ook een erg goede tip om beter te kunnen slapen is het doen van ontspanningsoefeningen. Door een voor een iedere spier in je lichaam aan te spannen, dit 5 seconden aan te houden en daarna los te laten zal dit ervoor zorgen dat je lichaam zich ontspant. Dit heet progressieve ontspanningsoefeningen. Het wordt aanbevolen om tussen het aanspannen 30 seconden te rusten voordat je de volgende spiergroep aanspant. Herhaal deze aanspanningen 2 keer per spiergroep. 

8. Luister naar muziek

Wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat rustige en klassieke muziek met een langzaam ritme tussen de 60 en 80 slagen per minuut een zeer rustgevende werking heeft! Dit helpt om meer te ontspannen en sneller in slaap te kunnen komen. Ook zorgt het luisteren van rustige en rustgevende muziek voor een vermindering van stress en voorkomt het depressie.